Tworzenie i rozwój "Przedszkola Promującego Zdrowie", to proces wielu zmian dokonywanych przez członków jego społeczności. Zmiany te dotyczą jednostek oraz przedszkola jako instytucji i siedliska. Jest to proces długotrwały, gdyż efektów zmian, w tym zmian zachowań zdrowotnych ludzi, można oczekiwać po kilku latach systematycznych działań.
Zespół ds. promocji zdrowia
- Koordynator ds. promocji zdrowia - Magdalena Piotrowska
- Dyrektor – Iwona Buńka
- Nauczyciele – Joanna Borczyńska, Justyna Łapkiewicz, Beata Szymborska
- Intendentka – Joanna Lisińska
- Szefowa kuchni - Mirosława Wiśniewska
- Upowszechnianie koncepcji promocji zdrowia i PPZ wśród pracowników oraz rodziców dzieci.
- Pozyskiwanie uczestnictwa członków społeczności przedszkola i sojuszników w społeczności lokalnej oraz motywowanie ich do wspólnych działań.
- Inicjowanie, organizacja i koordynowanie prac związanych z dokonywaniem diagnozy, planowaniem działań, ich realizacją i ewaluacją wyników.
- Kierowanie pracą zespołu promocji zdrowia.
- Prowadzenie dokumentacji działań przedszkola w zakresie promocji zdrowia.
- Rozwijanie własnych umiejętności osobistych i społecznych, w tym współdziałania z innymi ludźmi i kierowania wspólnie podjętymi działaniami.
- Wspieranie pracy koordynatora i aktywny udział w: przeprowadzaniu diagnozy, planowaniu działań, ich realizacji i ewaluacji wyników.
- Organizacji szkoleń w zakresie promocji zdrowia.
- Prowadzeniu dokumentacji działań w zakresie promocji zdrowia i pracy zespołu.
- Zespołowe podejmowanie decyzji.
- Ustalenie reguł pracy zespołu i zakresu zadań poszczególnych członków.
- Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych członków zespołu.
- Organizacja spotkań zespołu: cykliczność spotkań, z zapowiedzianym wcześniej tematem.
- Planowanie spotkań podsumowujących różne etapy pracy.
Hormonogram prac zespołu ds. promocji zdrowia w roku przedszkolnym 2024/2025
- Opracowanie harmonogramu prac zespołu PPZ oraz przeprowadzenie badań ankietowych.
- Opracowanie pozyskiwanych wyników badań.
- Opracowanie planu działań.
- Zorganizowanie spotkania z Radą Pedagogiczną. Przedstawienie założeń planowanych działań w oparciu o problem priorytetowy.
- Wyposażenie rodziców w wiedzę na temat koncepcji PPZ podczas zebrań grupowych, omówienie problemu priorytetowego , wspólne zaplanowanie działań w tym zakresie.
- Opracowanie pozyskanych wyników badań.
- Opracowanie planu działań.
- Monitorowanie realizacji planu działań.
- Ewaluacja wyników działań.
Koncepcja i zasady tworzenia przedszkola promującego zdrowie
Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:
- zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci),
- podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Co to jest „zdrowie”?
Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) „zdrowie” to pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny, a nie tylko brak choroby lub niepełnosprawności.”
Co to jest promocja zdrowia?
Promocja zdrowia jest nową, rozwijaną na świecie od lat 80. XX w., strategią działań dla umocnienia zdrowia ludzi – jednostek i społeczności.W 1986 r., w Karcie Ottawskiej Promocji Zdrowia – podstawowym dokumencie w tej dziedzinie – promocję zdrowia zdefiniowano jako proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad własnym zdrowiem i jego poprawę. Najbliższe tej definicji jest znane hasło: Nasze zdrowie w naszych rękach. Oznacza ono, że ludzie – jednostki i społeczności – mogą i powinni podejmować działania w zakresie zapobiegania chorobom oraz poprawy i wzmacniania swojego zdrowia.
Standardy przedszkola promującego zdrowie
- Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
- Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
- Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych.
- Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.